Postkolonialismus bezeichnet einerseits die Zeitspanne seit Ende der kolonialen Fremdherrschaft sowie die daraus resultierenden Konstellationen auf kultureller, sozialer und politischer Ebene (vgl. Hegerfeldt 2007, 602). Andererseits wird darunter eine Geistesstr├Âmung der Postmodernen verstanden, die sich mit der Geschichte des (europ├Ąischen) Kolonialismus auseinandersetzt und sich dabei diverser Anst├Â├če aus der Soziologie, der Linguistik sowie den Literatur-, Kultur-, Geschichts- und Politikwissenschaften bedient (vgl. ebd.). Die Untersuchung von Kultur und Identit├Ąt der durch Kolonialisierungskontexte gepr├Ągten Nationen oder Bev├Âlkerungsgruppen soll ein Hinterfragen der Permanenz imperialistischer Strukturen in unterschiedlichen Lebensbereichen bewirken (vgl. Young 2001, 57)

Der postkoloniale Diskurs evoziert demnach ein kritisches Nachdenken ├╝ber ÔÇ×colonial conditions of the past that have survived into the presentÔÇť (Pourmokhtari 2013, 1786) und dekonstruiert westliche bzw. eurozentrische Annahmen ├╝ber nicht-westliche Gesellschaften (Afrika, Indien, Naher und Mittlerer Osten). Als ├╝bergeordnetes Ziel des Postkolonialismus gelten die Erforschung kolonialen Unrechts, der Abbau globaler Hierarchien durch die gesellschaftliche Emanzipation postkolonialer Gruppen sowie die Rekonstruktion ihres kulturellen Wissensbestandes (vgl. Hegerfeldt 2007, 602).

Wegbereiter des Postkolonialismus

Als wegweisend f├╝r die postkoloniale Theoriebildung erwies sich neben den antikolonialistischen Schriften F. Fanons die ber├╝hmte Studie Orientalism (1978) des pal├Ąstinensischen Literaturwissenschaftlers Edward Said, die als Gr├╝ndungstext postkolonialistischer Ans├Ątze gilt (vgl. ebd.). Die Kernthese geht von der Existenz subtiler, andauernder eurozentrischer Vorurteile gegen├╝ber der arabisch-islamischen Welt und ihrer Kultur aus (vgl. Boatc─â 2015, 114).

Besondere Bedeutung kommt zudem den poststrukturalistischen Schriften H. Bhabhas und G. Spivaks zu. Letzterer ÔÇ×entwickelt als zentralen Aspekt postkolonialer Identit├Ąt das Konzept der Hybridit├Ąt (hybridity), dem zufolge die Autorit├Ąt der Kolonialherren durch die verfremdende Aneignung ihrer Kultur durch die kolonisierten Gruppen untergraben wird. Im Aufeinandertreffen der Kulturen ├Âffnet sich ein Zwischenraum, der Widerstand und Intervention erm├Âglicht.ÔÇť (Hegerfeldt 2007, 602)

Kontroversen um den Postkolonialismus

Es besteht Kritik an den unter dem Begriff des Postkolonialismus zusammengefassten kolonialismuskritischen Ans├Ątzen. Kritisiert wird unter anderem ÔÇ×die Anwendung westlicher theoretischer Diskurse auf postkoloniale Problemstellungen sowie die Verwendung westlicher Formen und Sprachen durch postkoloniale Autoren.ÔÇť (ebd.)

Dar├╝ber hinaus wird dem Postkolonialismus vorgeworfen, den Imperialismus durch eine allzu starke Fokussierung auf den Begriff des Kolonialismus fortzuf├╝hren und die Unterschiede zwischen dem historischen erfahrenen Kolonialismus sowie gegenw├Ąrtigen postkolonialen Zust├Ąnden zu verdecken (vgl. ebd.).

Vom ÔÇÜpostcolonial turn‘ zur ÔÇÜdecolonial option‘

Der aus der Kolonialerfahrung Lateinamerikas hervorgegangene Dekolonialit├Ątsansatz unterscheidet sich von vorheriger postkolonialistischer Theoriebildung insofern, als dass er verst├Ąrkt Themenfelder der politischen ├ľkonomie fokussiert (vgl. Boatc─â 2015, 124). Er ist als Kontrareaktion auf die Homogenisierungstendenzen postkolonialer Studien, w├Ąhrend anderslautende Positionen vernachl├Ąssigt werden, zu verstehen (vgl. ebd., 121).

Der Kolonit├Ątsbegriff ist vom Kolonialismus abzugrenzen und beschreibt im Gegensatz zu diesem ein ├╝berdauerndes, kontinuierlich bestehendes Machtgef├╝ge, entstanden durch die Kolonialisierung Amerikas durch Europa, das sowohl die Schattenseite als auch die notwendige Voraussetzung der westlichen Moderne darstellt (vgl. ebd., 119).

In diesem Kontext erg├Ąnzt Mignolo: ÔÇ×ÔÇÜDecolonialÔÇś is increasingly used to indicate political and epistemic projects, rather than a disciplinary ´Čüeld of study. […] Decoloniality, therefore, means both the analytic task of unveiling the logic of coloniality and the prospective task of contributing to build a world in which many worlds will coexist.ÔÇť (Mignolo 2012, 54)

 

Literatur

Boatc─â, Manuela (2015): Postkolonialismus und Dekolonialit├Ąt. In: Fischer, Karin/ Hauck, Gerhard/ Boatc─â, Manuela (Hrsg.): Handbuch Entwicklungsforschung. Wiesbaden: Springer VS, 113ÔÇô123.

Hegerfeldt, Anne (2007): Postkolonialismus. In: Burdorf, Dieter/ Fasbender, Christoph/ Moennighoff, Burkhard (Hrsg.): Metzler Lexikon Literatur. Begriffe und Definitionen. 3. Aufl. Stuttgart/ Weimar: Metzler, 602.

Mignolo, Walter (2012): The darker side of western modernity. Durham: Duke University Press.

Pourmokhtari, Navid (2013): A Postcolonial Critique of State Sovereignty in ir: the contradictory legacy of a ÔÇśWest-centricÔÇÖ discipline. In: Third World Quarterly 34.

Young, Robert J. C. (2001): Postcolonialism. An Historical Introduction. Oxford: Blackwell Publishing.

 


 

Viena vertus, postkolonializmas rei┼íkia laikotarp─» nuo kolonijinio svetim┼íali┼│ valdymo pabaigos ir su tuo susijusias konsteliacijas kult┼źriniu, socialiniu ir politiniu lygmeniu (plg. Hegerfeldt 2007, 602). Kita vertus, jis suprantamas kaip intelektualin─Ś postmodernist┼│ srov─Ś, nagrin─Śjanti (europieti┼íkojo) kolonializmo istorij─ů ir besinaudojanti ─»vairiais sociologijos, lingvistikos, taip pat literat┼źros, kult┼źros, istorijos ir politikos studij┼│ impulsais (plg. ten pat). Kolonizacijos konteksto suformuotos taut┼│ ar gyventoj┼│ grupi┼│ kult┼źros ir tapatyb─Śs studijomis siekiama, kad b┼źt┼│ suabejota imperialistini┼│ strukt┼źr┼│ pastovumu ─»vairiose gyvenimo srityse (plg. Young 2001, 57).

Taigi pokolonijinis diskursas skatina kriti┼íkai apm─ůstyti „praeities kolonijines s─ůlygas, i┼ílikusias iki dabarties“ (Pourmokhtari 2013, 1786), ir dekonstruoja vakarieti┼íkas arba europocentrines prielaidas apie nevakarieti┼íkas visuomenes (Afrikos, Indijos, Artim┼│j┼│ ir Vidurio Ryt┼│). Svarbiausias postkolonializmo tikslas – kolonijin─Śs neteisyb─Śs tyrimas, globali┼│ hierarchij┼│ griovimas per postkolonijini┼│ grupi┼│ socialin─Ö emancipacij─ů ir j┼│ kult┼źrini┼│ ┼żini┼│ baz─Śs rekonstrukcija (plg. Hegerfeldt 2007, 602).

Postkolonializmo pradininkai

Greta antikolonialistini┼│ F. Fanono ra┼ít┼│, postkolonializmo teorijos formavimuisi lemtinga pasirod─Ś garsioji palestinie─Źi┼│ literat┼źrologo Edwardo Saido studija „Orientalizmas“ (Orientalism, 1978), kuri laikoma postkolonializmo po┼żi┼źrio pradiniu tekstu (plg. ten pat). Pagrindin─Ś tez─Ś suponuoja prielaid─ů, kad egzistuoja subtil┼źs, nuolatiniai europocentriniai prietarai arab┼│-islami┼íkojo pasaulio ir jo kult┼źros at┼żvilgiu (plg. Boatc─â 2015, 114).

Taip pat itin svarb┼źs poststrukt┼źralistiniai H. Bhabhos ir G. Spivak ra┼ítai. Pastaroji „pl─Śtoja hibridi┼íkumo, kaip pagrindinio pokolonijin─Śs tapatyb─Śs aspekto, koncepcij─ů, pagal kuri─ů kolonijini┼│ ┼íeiminink┼│ autoritet─ů griauna kolonizuot┼│ grupi┼│ svetimos kult┼źros pasisavinimas. Kult┼źr┼│ susid┼źrime atsiveria tarpin─Ś erdv─Ś, kurioje ─»manomas pasiprie┼íinimas ir intervencija“. (Hegerfeldt 2007, 602)

Prie┼ítaravimai d─Śl postkolonializmo

Kriti┼íkai vertinami po┼żi┼źriai, kriti┼íkai vertinantys kolonializm─ů, subendrinti su postkolonializmo terminu. Kritikuojamas „vakarieti┼ík┼│ teorini┼│ diskurs┼│ taikymas postkolonijin─Śms problemoms ir vakarieti┼ík┼│ form┼│ bei kalb┼│ naudojimas postkolonijini┼│ autori┼│ k┼źryboje“. (ten pat).

Be to, postkolonializmas kaltinamas imperializmo ─»am┼żinimu, nes pernelyg daug d─Śmesio skiriama kolonializmo s─ůvokai ir nutylimi skirtumai tarp istori┼íkai patirto kolonializmo bei dabartini┼│ pokolonijini┼│ s─ůlyg┼│ (plg. ten pat).

Nuo „postkolonijinio pos┼źkio“ prie „dekolonijin─Śs galimyb─Śs

Dekolonializmo po┼żi┼źris, atsirad─Ös d─Śl Lotyn┼│ Amerikos kolonijin─Śs patirties, skiriasi nuo ankstesni┼│ postkolonializmo teorij┼│ tuo, kad jame daugiau d─Śmesio skiriama temin─Śms politin─Śs ekonomijos sritims (plg. Boatc─â 2015, 124). Ji suprantama kaip prie┼íprie┼ía homogenizuojan─Źioms pokolonijini┼│ studij┼│ tendencijoms, o prie┼íingos pozicijos ignoruojamos (plg. ten pat, 121).

Kolonializmo s─ůvok─ů reikia skirti nuo kolonializmo ir, prie┼íingai nei pastarasis, ji apib┼źdina ilgalaik─Ö, nuolat egzistuojan─Źi─ů galios strukt┼źr─ů, sukurt─ů Europai kolonizavus Amerik─ů, kuri yra ir ┼íe┼í─Ślin─Ś Vakar┼│ modernyb─Śs pus─Ś, ir b┼źtina jos prielaida (plg. ten pat, 119).

┼áiame kontekste Mignolo priduria: „“Dekolonijinis“ vis da┼żniau vartojamas politiniams ir episteminiams projektams, o ne disciplininei studij┼│ ´Čülologijai nurodyti. Tod─Śl […] Dekolonializmas rei┼íkia ir analitin─Ö u┼żduot─» atskleisti kolonializmo logik─ů, ir perspektyvin─Ö u┼żduot─» prisid─Śti kuriant pasaul─», kuriame koegzistuot┼│ daugyb─Ś pasauli┼│“. (Mignolo 2012, 54)

 


 

No vienas puses, postkoloni─ülisms attiecas uz laika posmu kop┼í koloni─ül─üs sve┼ívald─źbas beig─üm un no t─ü izrieto┼íaj─üm konstel─ücij─üm kult┼źras, soci─ülaj─ü un politiskaj─ü l─źmen─ź (sk. Hegerfeldt 2007, 602). No otras puses, ar to saprot postmodernistu intelektu─ülo str─üvojumu, kas nodarbojas ar (Eiropas) koloni─ülisma v─ôsturi un izmanto da┼ż─üdus sociolo─úijas, lingvistikas, k─ü ar─ź literat┼źrzin─ütnes, kult┼źras, v─ôstures un politikas studiju impulsus (sk. turpat). Koloniz─ücijas kontekstu veidot─üs tautu vai iedz─źvot─üju grupu kult┼źras un identit─ütes p─ôt─źjumi ir v─ôrsti uz to, lai ap┼íaub─źtu imperi─ülistisko strukt┼źru notur─źbu da┼ż─üd─üs dz─źves jom─üs (sk. Young 2001, 57).

T─üd─ôj─üdi postkoloni─ülais diskurss rosina kritisku refleksiju par „pag─ütnes koloni─ülajiem apst─ük─╝iem, kas ir saglab─üju┼íies l─źdz m┼źsdien─üm“ (Pourmokhtari 2013, 1786), un dekonstru─ô Rietumu jeb eirocentriskos pie┼ć─ômumus par sabiedr─źb─üm ─ürpus Rietumiem (─Çfrika, Indija, Tuvie un Vid─ôjie Austrumi). Postkoloni─ülisma visaptvero┼íais m─ôr─Ěis ir koloni─ül─üs netaisn─źbas izp─ôte, glob─ülo hierarhiju nojauk┼íana, izmantojot postkoloni─ülo grupu soci─ülo emancip─üciju, un to kult┼źras zin─ü┼íanu b─üzes rekonstrukcija (sk. Hegerfeldt 2007, 602).

Postkoloni─ülisma aizs─üc─ôji

L─źdz─üs F. Fanona antikoloni─ülistiskajiem rakstiem postkoloni─ülisma teorijas veido┼ían─ü par revolucion─üru izr─üd─źj─üs slavenais palest─źnie┼íu literat┼źrzin─ütnieka Edvarda Saida p─ôt─źjums „Orient─ülisms“ (1978), kas tiek uzskat─źts par postkoloni─ülisma pieejas pamattekstu (sk. turpat). T─üs pamatt─ôze pie┼ćem, ka past─üv smalki, notur─źgi eirocentriski aizspriedumi pret ar─übu-isl─ümisko pasauli un t─üs kult┼źru (sk. Boatc─â 2015, 114).

─¬pa┼íi noz─źm─źgi ir ar─ź H. Bhabha un G. Spivak poststruktur─ülistu raksti. P─ôd─ôjais „att─źsta hibridit─ütes j─ôdzienu k─ü centr─ülo postkoloni─ül─üs identit─ütes aspektu, saska┼ć─ü ar kuru koloni─ülo saimnieku autorit─üti grauj atsve┼íin─üt─ü kult┼źras piesavin─ü┼ían─üs, ko veic koloniz─ôt─üs grupas. Kult┼źru sadursm─ô paveras starpkult┼źru telpa, kas padara iesp─ôjamu pretest─źbu un iejauk┼íanos.“ (Hegerfeldt 2007, 602).

Str─źdi par postkoloni─ülismu

Tiek kritiz─ôtas pieejas, kas kritiz─ô koloni─ülismu un tiek iek─╝autas postkoloni─ülisma j─ôdzien─ü. Kritika ietver „Rietumu teor─ôtisko diskursu piem─ôro┼íanu postkoloni─ül─üm probl─ôm─üm un Rietumu formu un valodu izmanto┼íanu postkoloni─ülo autoru darbos“. (ibid.)

Turkl─üt postkoloni─ülisms tiek aps┼źdz─ôts imperi─ülisma iem┼ź┼żin─ü┼ían─ü, p─ür─ük lielu uzman─źbu piev─ôr┼íot koloni─ülisma j─ôdzienam un aiz─ônojot at┼í─Ěir─źbas starp v─ôsturiski pieredz─ôto koloni─ülismu, k─ü ar─ź pa┼íreiz─ôjiem postkoloni─ülajiem apst─ük─╝iem (sk. turpat).

No „postkoloni─ül─ü pagrieziena“ l─źdz „dekoloni─ülajai iesp─ôjai“.

Dekoloni─ülisma pieeja, kas rad─üs, pateicoties Lat─ź┼ćamerikas koloni─ülajai pieredzei, at┼í─Ěiras no iepriek┼í─ôj─üs postkoloni─ülisma teorijas ar to, ka t─ü vair─ük koncentr─ôjas uz politekonomijas tematiskaj─üm jom─üm (sk. Boatc─â 2015, 124). T─ü ir j─üsaprot k─ü pretreakcija postkoloni─ülo p─ôt─źjumu homogeniz─ôjo┼íaj─üm tendenc─ôm, savuk─ürt pret─ôj─üs nost─üdnes tiek ignor─ôtas (sk. turpat, 121).

Koloni─ülisma j─ôdziens ir j─üno┼í─Ěir no koloni─ülisma un at┼í─Ěir─źb─ü no koloni─ülisma raksturo notur─źgu, nep─ürtraukti past─üvo┼íu varas strukt┼źru, kas radusies, Eiropai koloniz─ôjot Ameriku, un kas ir gan Rietumu modernit─ütes ─ônas puse, gan nepiecie┼íamais priek┼ínoteikums (sk. turpat, 119).

┼áaj─ü kontekst─ü Mignolo piebilst: „“Dekoloni─ülais“ arvien bie┼ż─ük tiek lietots, lai apz─źm─ôtu politiskus un epistemiskus projektus, nevis disciplin─üru studiju ´Čülmu. […] T─üp─ôc dekoloni─ülisms noz─źm─ô gan anal─źtisku uzdevumu atkl─üt koloni─ülisma lo─úiku, gan perspekt─źvu uzdevumu veicin─üt t─üdas pasaules veido┼íanu, kur─ü l─źdz─üs past─üv─ôs daudzas pasaules“. (Mignolo 2012, 54)

16. M├Ąrz 2020

Postkolonialismus

Postkolonialismus bezeichnet einerseits die Zeitspanne seit Ende der kolonialen Fremdherrschaft sowie die daraus resultierenden Konstellationen auf kultureller, sozialer und politischer Ebene (vgl. Hegerfeldt 2007, 602). Andererseits [ÔÇŽ]