Walter Lippmann hat mit seinem Buch Public Opinion 1922 erstmals den Begriff Stereotyp verwendet, um soziale Strukturen der Gesellschaft darzustellen (vgl. Gardner 1994, 1–5). Er charakterisiert Stereotype als „pictures in our heads“ (Lippmann 1922, 98). Im alltäglichen Sprachgebrauch werden die Begriffe Stereotyp und Vorurteil häufig synonym verwendet, obwohl sie voneinander abzugrenzen sind.

Abgrenzung

Stereotype sind vage Vorstellungen davon, wie Menschen sind (Spanier sind leidenschaftlich, Deutsche humorlos, Amerikaner egozentrisch). Sie lassen sich als generalisierte Überzeugungen, als Bilder in unseren Köpfen zu bestimmten Personengruppen verstehen. Vorurteile hingegen sind stärker im Urteil (z. B.: Alle Muslime sind Terroristen.). Sie haben eine Handlungsdimension. Unreflektierte Stereotype können in konkreten Lebenssituationen zu Vorurteilen werden, d. h. zu tatsächlichem (zumeist ablehnenden) Verhalten bzw. Handeln führen. Vorurteile sind auch stärker emotional aufgeladen.

Völkertafeln

Stereotype sind das Resultat historisch-politischer, geografischer und sozialer Entwicklungen (vgl. Friesenhahn), sie sind also gesellschaftlich konstruiert. Statisch sind sie insofern, als dass eine erstaunliche  Beharrlichkeit gegenüber neuen Informationen festzustellen ist: Stereotype sind sehr weit verbreitet und halten sich z. T. über Jahrhunderte (vgl. alte sog. Völkertafeln aus dem 17. Jhdt.).

Janusköpfigkeit

Es gibt eine weitere Besonderheit: Stereotype und vorverurteilende Vorstellungen sind janusköpfig. Was bedeutet das? Es handelt sich um eine Metapher. Janus war ein römischer Gott. Er ist doppelgesichtig und ein Symbol für Zwiespältigkeit. Stereotype erfüllen sinnvolle Funktionen, haben aber auch Schattenseiten – sie sind also janusköpfig. Thomas nennt sechs Funktionen von Stereotypen und Vorurteilen: Orientierungsfunktion, Anpassungsfunktion, Abwehrfunktion, Selbstdarstellungsfunktion, Abgrenzungs- und Identitätsfunktion sowie Steuerungs- und Rechtfertigungsfunktion (vgl. Thomas 2006, S. 4–7).

Sinnvolle Funktionen

Funktionalistisch reduziert kann von drei Funktionen gesprochen werden, die die Janusköpfigkeit charakterisieren. Stereotype und Vorurteile vereinfachen und reduzieren Komplexität. Sie helfen somit bei der Orientierung in einer nahezu unüberschaubaren Welt. Auf diese Weise erfüllen sie eine wichtige kognitive Funktion. Mit stereotypen Vorstellungen und Vorurteilen grenzen wir uns von anderen ab. Wir stärken das Zusammengehörigkeitsgefühl innerhalb der eigenen Gruppe. „Wir sind so, und die sind anders!“ Stereotype und Vorurteile haben also auch eine soziale Funktion. Viele Stereotype und Vorurteile geben uns das Gefühl, anderen überlegen zu sein. Dies scheint auf den ersten Blick nicht gerade sympathisch, ist psychologisch betrachtet aber von Vorteil: Wir fühlen uns in unserm Selbstbewusstsein gestärkt. Damit erfüllen Stereotype eine wichtige affektive Funktion.

Schattenseiten

Jede der soeben genannten sinnvollen Funktionen hat aber auch eine Schattenseite. Der große Nachteil von Vereinfachungen ist, dass wichtige Details und Besonderheiten unberücksichtigt bleiben. Die bunte Vielfalt auch innerhalb einer Kultur kommt zu kurz. Wir scheren alle über einen Kamm. Ein starkes Zusammengehörigkeitsgefühl innerhalb einer Gruppe ist wichtig. Es aber auch dazu führen, dass andere ausgeschlossen werden, weil unsere stereotypen Vorstellungen sagen, dass ein Mensch nicht zu uns ‚passt‘. Zwar ist Selbstbewusstsein und sich gut zu fühlen wichtig, jedoch darf sich deshalb nicht gegenseitig abgewertet werden. Die Grenzen zwischen Überlegenheit und Überheblichkeit sind hierbei fließend.

Stereotype sind janusköpfig. Mit diesem Wissen können wir unsere stereotypen Vorstellungen und Vorurteile kritisch prüfen, wenn wir anderen Menschen begegnen. „Das Vorurteil ist das Kind der Unwissenheit.“ (William Hazlitt)

 

 

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Literatur

Friesenhahn, Günter: Stereotypen und Vorurteile. In: Modul „Interkulturelles Lernen“ auf dem Portal der Fachstelle für Internationale Jugendarbeit der Bundesrepublik Deutschland e. V. IJAB : https://www.dija.de/fileadmin/medien/downloads/Dokumente/Guenter2IKL.pdf [16.11.2017].

Ganter, Stephan (1997): Stereotype und Vorurteile: Konzeptualisierung, Operationalisierung und Messung. Mannheim: Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung.

Gardner, R. C. (1994): Stereotypes as Consensual Beliefs. In: Zanna, Mark P./ Olson, James M. (Hrsg.): The Psychology of Prejudice (The Ontario Symposium on Personality and Social Psychology, 7.) Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, 1–5.

Lippmann, Walter (1992): Public Opinion. New York: Harcourt Brace.

Quasthoff, Uta (1998): Ein Beitrag zur Dynamisierung der Stereotypenforschung. In: Heinemann, Margot (Hrsg.): Sprachliche und soziale Stereotype (= Forum angewandte Linguistik). Frankfurt am Main: Peter Lang, 47–72.

Thomas, Alexander (2006): Die Bedeutung von Vorurteil und Stereotyp im interkulturellen Handeln. In: Interculture Journal. Bd. 5.

 


 

eesti keeles

Walter Lippmann kasutas esimest korda terminit stereotüüp oma 1922. aasta raamatus „Avalik arvamus“, et kirjeldada ühiskonna sotsiaalseid struktuure (vt Gardner 1994, 1-5). Ta iseloomustas stereotüüpe kui „pilte meie peas“ (Lippmann 1922, 98). Igapäevakeeles kasutatakse mõisteid stereotüüp ja eelarvamus sageli sünonüümselt, kuigi neid tuleb üksteisest eristada.

Eristamine

Stereotüübid on ebamäärased ettekujutused sellest, millised inimesed on (hispaanlased on kirglikud, sakslased humooretud, ameeriklased egotsentrilised). Neid võib mõista kui üldistatud uskumusi, kui kujutlusi meie peas teatud inimrühmadest. Eelarvamused seevastu on tugevamad hinnangud (nt: kõik moslemid on terroristid.). Neil on tegevusmõõde. Reflekteerimata stereotüübid võivad konkreetsetes elusituatsioonides muutuda eelarvamusteks, st viia tegeliku (enamasti negatiivse) käitumise või tegudeni. Eelarvamused on ka rohkem emotsionaalselt laetud.

Rahvaste graafikud

Stereotüübid on ajaloolis-poliitiliste, geograafiliste ja sotsiaalsete arengute tulemus (vrd. Friesenhahn), st nad on sotsiaalselt konstrueeritud. Nad on staatilised, kuivõrd võib täheldada hämmastavat püsivust uue teabe suhtes: stereotüübid on väga laialt levinud ja püsivad mõnel juhul sajandeid (vrd. vanad nn Völkertafeln 17. sajandist).

Jaanusnäolisus

On veel üks eripära: stereotüübid ja eelarvamuslikud ideed on janusekujulised. Mida see tähendab? See on metafoor. Janus oli Rooma jumal. Ta on kahepalgeline ja ambivalentsuse sümbol. Stereotüübid täidavad kasulikke funktsioone, kuid neil on ka tumedad küljed – seega on nad Januse näoga. Thomas loetleb kuus stereotüüpide ja eelarvamuste funktsiooni: Orienteerumisfunktsioon, kohanemisfunktsioon, kaitsefunktsioon, eneserepresentatsioonifunktsioon, piiritlemis- ja identiteedifunktsioon ning kontrolli- ja õigustamisfunktsioon (vt Thomas 2006, lk 4-7).

Tähendusfunktsioonid

Funktsionaalselt taandatuna võime rääkida kolmest funktsioonist, mis iseloomustavad janus-faššeed. Stereotüübid ja eelarvamused lihtsustavad ja vähendavad keerukust. Seega aitavad nad orienteeruda peaaegu kontrollimatus maailmas. Nii täidavad nad olulist kognitiivset funktsiooni. Stereotüüpide ja eelarvamustega eristame end teistest. Me tugevdame ühtekuuluvustunnet oma grupi sees. „Meie oleme sellised ja nemad on teistsugused!“ Stereotüüpidel ja eelarvamustel on seega ka sotsiaalne funktsioon. Paljud stereotüübid ja eelarvamused annavad meile tunde, et oleme teistest paremad. Esmapilgul ei tundu see väga sümpaatne, kuid psühholoogilisest vaatenurgast on see kasulik: me tunneme end oma enesekindluses tugevdatuna. Stereotüübid täidavad seega olulist afektiivset funktsiooni.

Varjuküljed

Igal äsja mainitud kasulikul funktsioonil on siiski ka varjukülg. Lihtsustuste suureks puuduseks on see, et olulised üksikasjad ja eripärad jäävad tähelepanuta. Värviline mitmekesisus, isegi ühe kultuuri sees, jääb tähelepanuta. Me lükkame kõik ühte patta. Oluline on tugev ühtekuuluvustunne grupi sees. Kuid see võib viia ka teiste tõrjumiseni, sest meie stereotüüpsed ettekujutused ütlevad, et inimene ei „sobi“ meile. Kuigi enesekindlus ja enesetunne on oluline, ei tohiks see viia üksteise devalveerimiseni. Piirid üleoleku ja ülbuse vahel on siinkohal hägused.

Stereotüübid on janusekujulised. Selle teadmisega saame teiste inimestega kohtudes oma stereotüüpsed arusaamad ja eelarvamused kriitiliselt üle vaadata. „Eelarvamus on teadmatuse laps.“ (William Hazlitt)

 


 

на български език

Уолтър Липман използва за първи път термина „стереотип“, за да опише социалните структури на обществото в книгата си „Обществено мнение“ от 1922 г. (вж. Gardner 1994, 1-5). Той характеризира стереотипите като „картини в главите ни“ (Lippmann 1922, 98). В ежедневния език термините стереотип и предразсъдък често се използват като синоними, въпреки че трябва да се разграничават един от друг.

Диференциация

Стереотипите са неясни представи за това какви са хората (испанците са страстни, германците са без чувство за хумор, американците са егоцентрични). Те могат да се разбират като обобщени убеждения, като образи в главите ни за определени групи хора. Предразсъдъците, от друга страна, са по-силни в преценката (напр.: Всички мюсюлмани са терористи.). Те имат измерение на действие. Нерефлектираните стереотипи могат да се превърнат в предразсъдъци в конкретни житейски ситуации, т.е. да доведат до реално (най-често негативно) поведение или действие. Предразсъдъците са и по-емоционално натоварени.

Диаграми на народите

Стереотипите са резултат от историко-политическо, географско и социално развитие (вж. Фризенхан), т.е. те са социално конструирани. Те са статични, доколкото може да се наблюдава учудващо постоянство пред лицето на нова информация: стереотипите са много широко разпространени и в някои случаи се запазват в продължение на векове (вж. старите т.нар. Völkertafeln от XVII в.).

Янусовото лице

Съществува и друга особеност: стереотипите и предразсъдъчните идеи са с лице на Янус. Какво означава това? Това е метафора. Янус е римски бог. Той е двуличен и е символ на двойнственост. Стереотипите изпълняват полезни функции, но имат и тъмни страни – затова са с лицето на Янус. Томас изброява шест функции на стереотипите и предразсъдъците: Томас 2006 г., с. 4-7): функция на ориентация, функция на адаптация, функция на защита, функция на себепредставяне, функция на разграничаване и идентичност, както и функция на контрол и оправдание.

Знакови функции

Редуцирани функционално, можем да говорим за три функции, които характеризират януарското лице. Стереотипите и предразсъдъците опростяват и намаляват сложността. По този начин те помагат за ориентацията в един почти неуправляем свят. По този начин те изпълняват важна когнитивна функция. Със стереотипните идеи и предразсъдъци ние се разграничаваме от другите. Засилваме чувството за принадлежност към собствената си група. „Ние сме такива, а те са различни!“ Следователно стереотипите и предразсъдъците имат и социална функция. Много стереотипи и предразсъдъци ни дават усещането, че превъзхождаме другите. На пръв поглед това не изглежда много симпатично, но от психологическа гледна точка е изгодно: чувстваме се укрепени в самочувствието си. По този начин стереотипите изпълняват важна афективна функция.

Сенчести страни

Всяка от току-що споменатите полезни функции обаче има и тъмна страна. Големият недостатък на опростяването е, че важни детайли и особености остават неотчетени. Пренебрегва се пъстрото разнообразие, дори в рамките на една култура. Ние слагаме всички под един знаменател. Силното чувство за принадлежност към дадена група е важно. Но то може да доведе и до изключване на другите, защото според нашите стереотипни представи човекът не „пасва“ на нас. Въпреки че самоувереността и доброто самочувствие са важни, те не трябва да водят до обезценяване на другите. Тук се размиват границите между превъзходство и арогантност.

Стереотипите са с лице на Янус. С това знание можем критично да разглеждаме своите стереотипни представи и предразсъдъци, когато се срещаме с други хора. „Предразсъдъците са рожба на невежеството.“ (Уилям Хазлит)

 

4. Dezember 2017

Janusköpfigkeit stereotyper Vorstellungen

Walter Lippmann hat mit seinem Buch Public Opinion 1922 erstmals den Begriff Stereotyp verwendet, um soziale Strukturen der Gesellschaft darzustellen (vgl. Gardner 1994, 1–5). Er charakterisiert […]