Es gibt verschiedene Definitionen bzw. Bereiche von Inklusion. Bezogen auf die lateinische Wortherkunft kommt Inklusion von includo „einschließen, einsperren“ (vgl. Pons). Inklusion gilt als Gegensatz zur Exklusion oder als Erweiterung des Begriffes Integration (vgl. Rohrmann 2014, 163).
Laut Duden bezeichnet Exklusion eine Ausschließung oder Ausgrenzung. Integration wird als Einbezug oder Verbindung verschiedener Personen oder Gruppen in eine gesellschaftliche und kulturelle Einheit definiert. Auch wird Integration als Synonym für Inklusion verwendet, da letztere früher nicht so präsent war. Dennoch gibt es wesentliche Unterschiede. Obwohl Integration Einbezug bedeutet, bleibt eine gewisse Distanz erhalten, die Individuen mit gewissen Merkmalen von anderen unterscheiden. Es wird zwischen dem Typus ‚normal‘ und dem Typus ‚anders‘ differienziert (vgl. Grimm/ Meyer/ Volkmann 2015, 146). Beispielsweise nimmt eine integrative Schule Kinder mit Beeinträchtigungen bei sich auf, stellt sich aber nicht auf ihre besonderen Bedürfnisse ein (vgl. Grimm/ Meyer/ Volkmann 2015, 145 f.).
Inklusion hingegen bedeutet, alle Individuen einzuschließen – egal, welchem Geschlecht oder welcher Ethnie sie angehören oder ob sie körperlich oder geistig beeinträchtigt sind. Alle sind gleich in einer heterogenen Gesellschaft. Es gibt keinen von der Gesellschaft aufgestellten Typus ‚normal‘ oder ‚anders‘. Am Beispiel Schule hieße das, dass alte, traditionelle Strukturen aufgebrochen werden und auf die Bedürfnisse aller individuell eingegangen wird (vgl. Grimm/ Meyer/ Volkmann 2015, 145).
In der Inklusionspädagogik geht es um das gemeinsame Lernen von Kindern mit Behinderung und ohne Behinderung in Regelkindergärten und -schulen. Dies ist auch auf das gemeinsame Arbeiten im Erwachsenenalter auszuweiten. Aber können Kinder mit Behinderung, geistig oder körperlich, genauso lernen wie nicht-eingeschränkte Kinder?
Feuser bestimmt Pädagogik als integrative Pädagogik, die unterrichtet, erzieht und bildet – jedem Individuum gerecht werdend und ohne den Ausschluss oder die Ausgrenzung von Schülerinnen und Schülern (vgl. Feuser 2005, 134). Lediglich der Besuch einer Regelschule stellt für ein behindertes Kind keine Inklusion dar, da es nur äußerlich integriert wird, aber innerlich (psychisch/ geistig) weiterhin ausgegrenzt bleibt. Feuser nennt hierfür als bildliches Beispiel den Guarinoschen Käfig, der sich um den Kopf des Kindes befindet (vgl. Feuser 2005, 168 ff.).
Folglich sind Schülerinnen und Schüler heterogene Menschen in einer integrierenden Einheit, die in Kooperation miteinander gemeinsam lernen (vgl. Feuser 2005, 173). Zusammengefasst ist eine integrative oder inklusive allgemeine Pädagogik also, dass „alle Kinder und Schüler in Kooperation miteinander auf ihrem jeweiligen Entwicklungsniveau nach Maßgabe ihrer momentanen Wahrnehmungs-, Denk- und Handlungskompetenzen in Orientierung auf die ‚nächste Zone ihrer Entwicklung‘ an und mit einem gemeinsamen Gegenstand spielen, lernen und arbeiten“ (Feuser 2005, 174).
Der Begriff Nation hat vor allem im 19. und 20. Jahrhundert an Bedeutung gewonnen, als speziell in Bezug auf Deutschland die Bestrebungen und Sehnsüchte nach einem einheitlichen und geeinten Staat zunahmen und schließlich durchgesetzt wurden. Es sollte ein Wandel von einem Flickenteppich der Fürstentümer zu einem Deutschland als Nation stattfinden.
Eine Nation hat in diesem Sinne also durch den Einbeschluss bzw. Zusammenschluss zu einem großen Ganzen eine inklusive Funktion, beruhend auf Sprache und gemeinsamer Kultur.
Gleichzeitig hat eine Nation einen exklusiven Charakter, sie dient der Ab- bzw. Ausgrenzung anderer Staaten/ Nationen, worauf der Erfolg des Begriffes beruht (vgl. Stichweh 2005, 42 f.). Der Begriff Nation hat aber noch nicht immer einen exklusiven Charakter gegenüber der Einwanderung, vielmehr diente er früher wie auch heute zur Abgrenzung von anderen Staaten und hatte gleichzeitig einen Verpflichtungscharakter für die Untertanen gegenüber dem Staat.
In der Frühmoderne waren Einwanderungen erwünscht, sie galten als Gewinn neuer Untertanen und damit neuer Ressourcen. Auswanderungen hingegen wurden stark erschwert (vgl. Stichweh 2005, 41). Ab dem 19. und 20 Jahrhundert hat sich dies gewendet. Das Recht auf Auswanderung gewann an Bedeutung, aber die Einwanderung wurde aufgrund der Zunahme nationalsozialistischen Gedankenguts und des Bewusstseins über zunehmende Raum- und Ressourcenknappheit erschwert (vgl. Stichweh 2005, 152).
Daraus bildete sich eine aus Nationalstaaten bestehende Weltgesellschaft, welche nach innen um einen Wohlfahrtsstaat bemüht ist, aber nach außen bewusst ein Ungleichgewicht entstehen lässt, um sich abzugrenzen und um untereinander zu konkurrieren. Migranten sind demnach für jeden Einzelnen aus diesem Wohlfahrtsstaat eine Gefährdung seines Anteils an diesem Wohl. Diese Wohlfahrtsschließung wird durch Kultur und die Ethnisierung seiner Mitgliedschaft verstärkt und betont ihre Schließungstendenz (vgl. Stichweh 2005, 152 f.).
Andererseits ist der Staat die Resonanz eines nationalen Zusammenschlusses, eine Möglichkeit der Vollinklusion, nicht zwingend auf gesellschaftlicher, aber auf gesetzlicher Basis, wie z. B. die Ausweitung des Scheidungsrechts in den 60er Jahren, gleiches Wahlrecht für alle oder die Schul- und Wehrpflicht. Es folgte zunächst eine Phase der Inklusion, die Partizipation ermöglichte. Im weiteren Verlauf, wie zum heutigen Zeitpunkt, in welchem Partizipation auch als Zwang empfunden wird, weil das einzelne Individuum in den Hintergrund rückt, lässt sich eine Tendenz zur Freiheit der Nicht-Partizipation erkennen. Dadurch verliert der Bergriff der Nation zusätzlich an Bedeutung (vgl. Stichweh 2005, 43).
Welche Auswirkungen die ökonomische Exklusion auf das private und gesellschaftliche Leben hat, soll am Beispiel der geschlechtsabhängigen Löhne auf dem Arbeitsmarkt gezeigt werden.
Zunächst einmal ist zu sagen, dass die ökonomische Exklusion nicht auf mangelnder Effizienz beruht, sondern auf den sozialen Ergebnissen der Verteilung von Macht und Ressourcen (vgl. Schönpflug 2009, 88).
Geschlechterverhältnisse sind aus gesellschaftlichen Hierarchien entstanden, die sich in der Trennung zwischen öffentlichen und privaten Handlungen konsolidieren, also der Erwerbs- und Hausarbeit. Und auch wenn sich die Frau aus den Aufgaben der Hausarbeiten befreien kann, vielfach ist dies auch nur in Teilzeit der Fall, wird sie häufig mit der Rolle der Mutter oder Betreuerin identifiziert, was ihr Berufsfeld beeinflusst. Ferner folgt für Frauen der Ausschluss aus einkommensstarken, gestaltungsfreien und macht-ausgestatteten Positionen in Wissenschaft, Politik und Ökonomie (vgl. Hanappi- Egger/ Hofmann 2005). Somit bleiben Frauen in ihrem Lebensstil und in ihrer Autonomie weiterhin eingeschränkt, mangels der Anerkennung, die gesellschaftlich mit höheren ökonomischen Positionen einhergeht.
Zusammenfassend ist zu sagen, dass Exklusion der Grund für die Notwendigkeit von Inklusion ist.
Literatur
Duden. Duden Online Wörterbuch. https://www.duden.de/suchen/dudenonline/integration [16.12.2018].
Duden (2006): Die deutsche Rechtschreibung. 24. Aufl. Mannheim: Bibliographisches Institut.
Feuser, Georg (2005): Behinderte Kinder und Jugendliche. Zwischen Intergration und Aussonderung. 2. Aufl. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Grimm, Nancy/ Meyer, Michael/ Volkmann, Laurenz (2015): Teaching English. Tübingen: Narr Francke Attempto.
Isop, Utta/ Ratkovic, Viktorija (Hrsg.) (2011): Differenzen leben. Kulturwissenschaftliche und geschlechterkritische Perspektiven auf Inklusion und Exklusion. Bielefeld: transcript.
Pons. Online Wörterbuch. https://de.pons.com/%C3%BCbersetzung? q=includo&l=dela&in=la&lf=la [16.12.2018].
Rohrmann, Eckard (2014): Inklusion? Inklusion! Kritische Anmerkungen zur aktuellen Inklusionsdebatte und zum Konzept einer moderaten Inklusion. In: Soz Passagen 6, 161–166.
Stichweh, Rudolf (2005): Inklusion und Exklusion. Studien zur Gesellschaftstheorie. Bielefeld: transcript.
на български език
Съществуват различни дефиниции или области на включване. Що се отнася до латинския произход на думата, включването идва от includo „затварям, ограничавам“ (вж. Pons). Включването се разглежда като противоположност на изключването или като разширение на термина интеграция (вж. Rohrmann 2014, 163).
Интеграция и изключване
Според речника на Дюден изключването се отнася до изключване или изключване. Интеграцията се определя като включване или свързване на различни лица или групи в социална и културна единица. Интеграцията се използва и като синоним на включването, тъй като последното не е било толкова силно застъпено в миналото. Въпреки това съществуват значителни различия. Въпреки че интеграцията означава приобщаване, остава известна дистанция, която разграничава лицата с определени характеристики от другите. Съществува разграничение между типа „нормален“ и типа „различен“ (вж. Grimm/ Meyer/ Volkmann 2015, 146). Например, едно приобщаващо училище приема деца с увреждания, но не се адаптира към техните специални нужди (срв. Grimm/ Meyer/ Volkmann 2015, 145 и сл.).
От друга страна, приобщаването означава включване на всички лица – без значение от какъв пол или етническа принадлежност са, или дали са с физически или умствени увреждания. В едно хетерогенно общество всички са равни. Не съществува „нормален“ или „различен“ тип, установен от обществото. В примера с училището това означава, че старите, традиционни структури се разрушават и нуждите на всички се удовлетворяват индивидуално (вж. Grimm/ Meyer/ Volkmann 2015, 145).
Приобщаване и педагогика
Педагогиката на приобщаването е свързана с това, че децата със и без увреждания учат заедно в масовите детски градини и училища. Това трябва да се разшири и до съвместната работа в зряла възраст. Могат ли обаче децата с увреждания – умствени или физически – да учат по същия начин като децата без увреждания?
Фойзер дефинира педагогиката като приобщаваща педагогика, която учи, възпитава и обучава – като проявява справедливост към всеки индивид и без да изключва или маргинализира учениците (вж. Фойзер 2005, 134). Самото посещаване на общообразователно училище не представлява приобщаване за дете с увреждане, тъй като то е интегрирано само външно, но продължава да бъде изключено вътрешно (психологически/психически). Feuser цитира клетката на Guarino около главата на детето като нагледен пример за това (вж. Feuser 2005, 168 и сл.).
Следователно учениците са хетерогенни хора в интегративна единица, които учат заедно в сътрудничество помежду си (вж. Feuser 2005, 173). В обобщение, интегративната или приобщаващата обща педагогика следователно се състои в това, че „всички деца и ученици играят, учат и работят в сътрудничество помежду си на съответните нива на развитие според моментните си компетенции за възприятие, мислене и действие в ориентация към „следващата зона на тяхното развитие“ върху и с общ обект“ (Feuser 2005, 174).
Включването в социологията
Концепцията за нация придобива значение най-вече през XIX и XX век, когато конкретно по отношение на Германия се засилват и в крайна сметка се налагат стремежите и копнежите за единна и обединена държава. Трябвало да се премине от смесица от княжества към Германия като нация.
В този смисъл нацията има приобщаваща функция, основана на езика и общата култура, чрез включването ѝ или обединяването ѝ в едно голямо цяло.
В същото време нацията има изключителен характер, тя служи за изключване на други държави/нации, което е в основата на успеха на термина (вж. Stichweh 2005, 42 f.). Понятието нация обаче не винаги е имало изключителен характер спрямо имиграцията; по-скоро в миналото, както и днес, то е служило за разграничаване на други държави и същевременно е имало задължителен характер за поданиците спрямо държавата.
В началото на модерната епоха имиграцията е била желана; тя се е разглеждала като придобиване на нови субекти и по този начин на нови ресурси. От друга страна, емиграцията е била силно възпрепятствана (вж. Stichweh 2005, 41). От XIX и XX в. нататък това се променя. Правото на емиграция придобива все по-голямо значение, но имиграцията става все по-трудна поради възхода на националсоциалистическите идеи и осъзнаването на нарастващия недостиг на пространство и ресурси (срв. Stichweh 2005, 152).
Това доведе до формирането на глобално общество, състоящо се от национални държави, които се стремят към благоденствие във вътрешен план, но умишлено създават дисбаланс във външен план, за да се отделят и да се конкурират помежду си. Следователно мигрантите са заплаха за всеки индивид от тази държава на благоденствието по отношение на неговия дял от това благоденствие. Тази затвореност на благосъстоянието се подсилва от културата и етнизацията на нейните членове, като се подчертава тенденцията за нейното затваряне (вж. Stichweh 2005, 152 и сл.).
От друга страна, държавата е резонансът на националното обединение, възможността за пълноценно включване, не непременно на социална, а на правна основа, като например разширяването на бракоразводното право през 60-те години на ХХ век, равните избирателни права за всички или задължителното образование и военна служба. Първоначално това е последвано от фаза на приобщаване, която дава възможност за участие. В по-нататъшния ход, както и в настоящия момент, в който участието се възприема и като принуда, тъй като индивидът е изтласкан на заден план, може да се забележи тенденция към свобода на неучастието. В резултат на това понятието за нация губи допълнително значение (срв. Stichweh 2005, 43).
Еднакво заплащане за еднакъв труд – икономическо изключване
Последиците от икономическото изключване върху личния и социалния живот ще бъдат показани на примера на заплащането на труда според пола на пазара на труда.
На първо място трябва да се каже, че икономическото изключване не се основава на липсата на ефективност, а на социалните резултати от разпределението на властта и ресурсите (срв. Schönpflug 2009, 88).
Отношенията между половете са възникнали в резултат на социални йерархии, които са консолидирани в разделението между публични и частни действия, т.е. доходна заетост и домашен труд. И дори ако жените могат да се освободят от задачите на домашния труд, често това става само на непълно работно време, те често се идентифицират с ролята на майка или на детегледачка, което оказва влияние върху професионалното им поле. Освен това жените са изключени от високите позиции в науката, политиката и икономиката, които са свободни от всякакво влияние или власт (вж. Hanappi- Egger/ Hofmann 2005). По този начин жените остават ограничени в начина си на живот и самостоятелността си поради липсата на признание, което в социален план върви ръка за ръка с по-високите икономически позиции.
В обобщение, изключването е причината за необходимостта от включване.